lauantai 19. marraskuuta 2016

Yosemite National Park

Heräsin aamulla melko virkeenä valmistautumaan päivän matkalle. Olin pakannu eväät edellisenä päivänä ja vaatteet viikannu valmiiks, joten en tarvinnu ku pienen laittautumisen, hampaiden pesun, pukemisen ja aamupalan ja olin valmis ovesta ulos. Kahen tytön piti olla puol kasilta tuossa meidän talon eessä oottamassa. Molemmat oli eteläamerikkalaisia niin tiesin niiden olevan myöhässä kuitenki. No, toinen oli vaan 4min myöhässä, mut toinen oli helkkari puoli tuntia! Se oli joutunu tekee jotain koulujuttuja aamulla ja oli päässy lähtee kotoo vasta 7.35. Me kerettii käydä tankkaa siinä välissä, mut onneks edellisenä päivänä aikastettiin lähtöö tunnilla, ku oli alun perin suunnitelmana lähtee vasta 8.30.
       No sit ku vihdoin päästiin lähtee, piti hakee vielä pari suomityttöö matkalla kyytiin ja reissu pysty alkaa. Mä ajoin kokoajan, koska oltiin meidän autolla ja mulla ei ollu siinä mitää ongelmaa. Matkaa kerty noin 4h suuntaasa, mutta matka ei missää vaiheessa tuntunu ylitsepääsemättömältä. Seura oli kivaa ja ruuhkia ei juurikaan ollu. Pysähyttiin menomatkalla yhesti ja paluumatkalla pari kertaa. Kaikki oli mun pyynnöstä pakannu eväitä mukaan, niin ruokatauoissakin säästettiin, kun pystyttiin syömään matkalla.
       Perillä paljastu, että Yosemiten alueelle pitää maksaa 30$ per auto, mutta onneks meitä oli niin monta niin ei tullu paljoo hintaa aina yhelle ihmiselle. Samaten bensat saatiin kätevästi viiteen osaan, joten koko reissun hinnaks tuli 20$ per nenä. Maisemat oli kyllä sit sen arvosia ja jotenki mulla oli tuo paikka semmosella pakko tehä -listalla, et tuli sit hyvä fiilis ku sai senki alta pois ennen lähtöä.
      Ekana ajettiin Google Mapsin mukaan Glacer pointille, mut se opasti meidät ihan väärään paikkaan, josta ei ilmeisesti ois ees päässy sinne perille, koska vuori oli nii jyrkkä. Toinen vaihtoehto ois ollu kävellä neljä mailia suuntaansa, mut siihen meillä ei ollu aikaa. No sit vihdoin ku löydettiin semmonen reitti, mistä pääsis autolla sinne, tajuttiin että se koko alue on sulettu marras-toukokuun ajaks, joten etittiin sitä koko päivä ihan turhaan. Siinä etsiessä kerettiin kiertää niin monta pienempää paikkaa, että ei jääny sillee ees harmittaa. Ois vaan ollu kiva nähä se koko laakso sieltä korkeempaa, kun muuten oltiin kokoajan siellä juurella.
      Paluumatka suju tosi hyvin. Syötiin Burger Kingissä ja osa nukku välillä. Mua yllätti, ku ei yhtään silleen alkanu kunnolla väsyttää vaikka menin edellisenä yönä myöhään nukkumaan ja kuitenki heräsin normaalia aikasemmin. Varmaan ku sato vettä ja oli pimeetä ni joutu kokoajan keskittyä ajamiseen, ettei ollu aikaa alkaa väsyttää. Olin kotona takas vaille kymmenen, kun olin heittäny kaikki tytöt kotiin. Huomenna pitää herätä ysiltä lentopalloon!
Edellisenä iltana olin Tuulin luona käymässä

Matka alkakoon!

Matkan varrelta

Ilmeisesti tuo kallio ois pitäny ylittttää, että ois päästy sinne minne haluttiin,ei kiitos tällä kertaa

Siellä näky tuommosia pieniä vesiputouksia

Latinot ja skandinaavit

Hauskaa kyllä oli

Ja nättiä

Uus suomikamu pääs myös retkelle

Siellä oli tuommosia pieniä bambeja ja halusin tietty niiden kanssa yhteiskuvan

Kuvasta ei ehkä erota, mutta nuo vuoret oli kyllä valtavia!

Puiston sisälle tullessa meidän piti ajaa tuommosesta siististä kivitunnelista