torstai 28. tammikuuta 2016

Autolla ajaminen

Liikenne San Franciscossa on vähä erilainen ku Suomessa. Autoilijoita on paljon, vaikka julkinen liikenne pelaa tosi hyvin. Autolla pääsee vähä nopeemmin ku busseilla, joten kiireessä siihen näköjää turvaudutaan usein. Täällä on onneks oikeenpuoleinen liikenne niiku Suomessakin, mutta kaistoja on enemmän ja nopeusrajotukset ilmotetaan maileina tunnissa, joten en niistä ymmärrä oikeen mitään. Onnes tuossa Volvossa, mitä ajan, on ilmotettu molemmat kilometrit ja mailit tunnissa, ni hahmottaa aina et paljoo kantsii ajaa. 
       Sain hommattua tässä vähä aikaa sitten sen Californian ajokortin. Onneks toi mun hostäiti varas mulle kaikki ne ajat ja teoriakokeeseen lähti mukaan näyttämään paikan ja selvittämään kaikki paperiasiat. Mun piti Suomessa hommata semmonen kansainvälinen ajokortti, joka makso 32€, mutta täällä päässä sanottiinkin, et elä missään nimessä näytä sitä siellä autokoululla, kun saattaa tulla sekaannuksia ja saattaavat jopa hylätä sen mun hakemuksen. Outo homma, jätin kyllä sen sit visusti kotiin, koska uskoin ennemmi täällä olevia, ku Suomen päässä asuvia tyyppejä. Ajokortti täällä maksaa vaan joku 30-50$.
        Teoriakoe oli hankala. Sitä saa yrittää kolme kertaa peräkkäin. Kysymyksiä on 36 ja n. 6-8 saa mennä väärin. Kysymyksissä ei oo aikarajaa. Mulle se oli hankala siks, koska ensinnäki osa kysymyksistä oli iha hulluja ja toiseks mun enkku ei oo vielä niin hyvä, et tietäsin tota liikennesanastoo niin paljo. Sain onneks ottaa sanakirjan, mut sen kanssa oli hankala, ku vaikka kysymyksissä ei ollu aikarajaa, vähän ajan päästä tietokone kuitenki kysy, että haluanko ohittaa kysymyksen, jos en tarpeeks nopeesti siihen vastannu. Menin vähä paniikkiin, ku luulin, et nyt en kerkee vastata ja sillon se lasketaan vääräks vastaukseks. 
         Hulluja kysymyksiä oli mm: "Mikä sanktio sulle tulee, jos heität eläimen autosta tielle?" Mistä minä tiiän, ei tulis mieleenkää heittää helkkari eläintä vaa ikkunasta, et oppa sit siinä tiellä vähä aikaa. En tiiä tarkotettiinko sillä kuollutta vai elävää elukkaa, ihan sama en heittäs silti kumpaakaan. No, oikee vastaus oli et vuos vankilaa. OKEI! vastasin et 1000$ sakkoa, koska enpä arvannu, et vankilaan joutuu, jos joskus tekee vaikka mieli heitellä eläimiä tielle. Toinen outo kysymys oli et "mikä sanktio tulee, jos törmäät autoon ja pakenet paikalta?" Tässäkin vuos vankilaa, riippuen vissii tilanteesta. Eihän näitä voi tietää, mut tuntuuvat ottavan aika vakavasti nämä asiat täällä.
         Eka yrittämä loppu noin 20. kysymyksen kohalla, seuraava varmaa 25. ja kolmannella kerralla semmonen mies sieltä tiskin takaa tuli kysyy, et tarviinko apua ku näytin varmaa nii säälittävältä sen mun sanakirjan kanssa. Vastasin vaa, et on mulla tää sanakirja. Sit se alko neuvoo mulle oikeita vastauksia, mutta neuvokin yhen väärin. Oltiin molemmat, että mitäs nyt. Se meni sit takas sinne tiskin taakse ja poisti sen väärän vastauksen sieltä ja ilmotti, et laitto mulle vielä neljännen yrityskerran. Kolmas tietty kusi kans, ku menin vähä sekasin siitäki, ku se mies vaa tuli auttaa ja kertomaan oikeita vastauksia. Neljännellä kerralla otin iisisti ja keskityin nii tarkasti ku pystyin. Siinä oli onneks nii paljo samoja kysymyksiä ni oli sit jo helpompaa. Tuolla siis näki heti ku oli vastannu, et menikö väärin ja näki sit sen oikeen vastauksen, joten neljännellä kerralla jo muistin osan edellisiltä yrityskerroilta. Sillä kerralla laskin myös mun virheet ja oon ihan varma et niitä tuli yli sen kaheksan, mut veikkaan et se mies otti niitä vääriä vastauksia pois ja anto mun päästä säälistä läpi, ku se oikeesti näki, et en ymmärrä kaikkee. Sit vihdoin se loppu ja "läpäsin" testin. Kiittelin hulluna sitä miestä siitä neljännestä yrityskerrasta. Se varmaa luulee vieläki, etten tajunnu, että se autto mut pääsee läpi. 
        No seuraavaks muutaman päivän päästä oliki inssi. Sinne osasin mennä jo yksin. Piti ootella aika paljo, mut vihdoin ku sain sen inssiakan mun kyytiin, päästiin lähtemään. Inssi ajetaan siis omilla autoilla. Se akka oli kauheen tyly. Suomessa ne turisee niitä näitä ja yrittää rentouttaa ja kertoo, et saa kuunnella omaa musiikkia jos siitä on apua. Täällä eka kommentti oli, että sammuta radio. Ja sit se vaan sano et vasen tai oikee. Yhessä vaiheessa piti parkkeerata, mut sillä naisella oli semmonen espania aksentti ja se sano sen jotenki oudosti ja en tajunnu ni sit se vaan alkaa huutaa ihan raivona, et PARKPARKPARK! Teki mieli heittää se kyydistä :D Onneks sain rauhotettua ihteni ja olin vaa hiljaa. Me ajettiin vaan ehkä kymmenen minuuttia ja pääsin läpi. Kotona mun hd sano, että kaikki siellä autokoululla on ihan tympääntyneitä työhönsä, et jos vähäkää niillä on huono päivä tai jos sanot jostain asiasta takas, ne ei päästä sua läpi. Onneks, ONNEKS, olin hiljaa, en halua mennä sinne enää ikinä. 
        Oon nyt ajellu täällä melkein joka päivä. Musta ajaminen on ihan kivaa, vaikka liikennettä ja ruuhkia onkii paljo. Eilen hain nelosen koulusta ekaa kertaa tuolta keskustasta, se meni hyvin. Tällä hetkellä saan ajaa tuommosta maasturi Volvoa. Sillä on kyllä hyvä ajaa, mut minut pitää saada vielä muiden autojen vakuutukseen, ni sit saan ajaa kaikilla autoilla. Aina ei tiiä, et mikä auto on pihassa ja mikä ei. 
        Kaikki autot täällä on automaatteja. Taitavinkaa kuski ei välttämättä pääsis manuaalilla noita jyrkimpiä mäkiä, koska niiden huipulla on stop merkit ja aina perässä tulee auto. Kuvista ei nää et miten jyrkkiä, jotkut mäet on. Kauheesti menee bensaa noiden mäkien ja stop merkkien takia, mut onneks tankkaaminen on halpaa täällä. Ainut mihin menee rahaa on parkkimaksut ja moni saa täällä myös parkkisakkoja, koska kadun puhdistus on aina eri päivinä eri teillä ni ei aina muista kattoo, et saako parkkeerata vai ei. 
Elkää nyt saarnatko, mut yhen kuvan otin ku ajoin, ku oli nii siistiä ajaa ite Golden Gaten yli! 

Saakohan tästä kuvasta paremmi selville, miten jyrkkiä mäkiä täällä on? 
Terkuin Tuikku 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti